Szanowni Państwo, w dniu 13.06.2025 (piątek) od godz. 17:00 zapraszamy na 250. Urodziny Antoniego Radziwiłła. Szczegóły w zakładce "KULTURA".
Arte dei Suonatori. Festiwal „Muzyka Dawna – Persona Grata”
Arte dei Suonatori. Festiwal „Muzyka Dawna – Persona Grata”
Zapraszamy serdecznie na koncert w ramach Festiwalu Muzyki Dawnej – Persona Grata, który odbędzie się 20 czerwca o godz. 19:00 w Pałacu Książąt Radziwiłłów w Antoninie.
Piątek 20.06.2025 godz. 19:00
Bilety: 30 zł Kup bilet»
Festiwal Muzyka Dawna – Persona Grata
20 czerwca 2025, godz. 19:00
Antonin, Pałac Myśliwski Książąt Radziwiłłów
Fundacja Arte dei Suonatori, z dotacją Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego oraz Ministerstwa Kultury, realizuje w 2025 roku 28. edycję cyklu koncertowego „Muzyka Dawna – Persona Grata”.
W ramach tegorocznej edycji zaprezentowany zostanie historyczny fortepian, tym razem w jego wcześniejszej wersji – kopia instrumentu wiedeńskiego z lat 80. XVIII wieku.
Program koncertu ilustruje przenikanie stylu muzycznego twórców baroku – Jana Sebastiana Bacha i jego syna Johanna Christiana Bacha – do języka muzycznego epoki klasycyzmu, oraz jego wpływ na kształtowanie twórczości Wolfganga Amadeusza Mozarta.
W 1764 roku ośmioletni Mozart przybył na roczny pobyt w Londynie. Wszystko wskazuje na to, że nawiązał tam przyjaźń z Johannem Christianem Bachem – wówczas trzydziestoletnim, odnoszącym sukcesy i podziwianym kompozytorem, który wyemigrował tam z rodzinnego Lipska. Historyczne przekazy wspominają nawet o ich wspólnych improwizacjach. W Londynie działał także, urodzony w granicznym dziś mieście Gubinie, Johann Samuel Schröter. Być może właśnie od Schrötera i J.C. Bacha młodziutki Wolfgang Amadeusz podpatrzył pomysł instrumentacji koncertu klawiszowego z towarzyszeniem dwojga skrzypiec i basu. Ideę tę wykorzystał jako kilkunastoletni chłopiec, komponując trzy koncerty fortepianowe, będące w istocie aranżacjami sonat fortepianowych op. 5 J.C. Bacha. Był to zapewne rodzaj wprawki w komponowaniu koncertu solowego, napisanej pod czujnym okiem ojca, Leopolda, w Salzburgu, pomiędzy ich wspólnymi podróżami do Włoch. Możemy się domyślać, że w tych latach Wolfgang Amadeusz miał w repertuarze koncerty Schrötera, gdyż przetrwały do naszych czasów fragmenty kadencji do kilku utworów tego niemal całkowicie zapomnianego dzisiaj twórcy.
Adagio i Fuga zaaranżowane na trio smyczkowe powstały już w Wiedniu w 1782 roku. Był to okres, kiedy Mozart intensywnie studiował dzieła Bacha i Haendla, głównie dzięki wpływowi oraz kolekcji materiałów muzycznych Barona Gottfrieda van Swietena. Cały cykl KV 404a składa się z sześciu fug, do których Mozart skomponował wstępne Adagia.
W programie:
Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791)
Adagio i Fuga (Andante cantabile) d-moll KV 404a (wg fugi Johanna Sebastiana Bacha, Das Wohltemperierte Klavier, BWV 853)
Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert fortepianowy G-dur KV 107/2 (wg sonaty fortepianowej op. 5 nr 3 Johanna Christiana Bacha)
Fanny Hensel (1805-1847)
Fuga Es-dur H273
Wolfgang Amadeus Mozart
Koncert fortepianowy Es-dur KV 107/3
(wg sonaty fortepianowej op. 5 nr 4 Johanna Christiana Bacha)
Johann Samuel Schröter (1753 – 1788) Koncert fortepianowy D-dur op. 3 nr 4
(z kadencją Wolfganga Amadeusza Mozarta)
Wykonawcy Katarzyna Drogosz – fortepian
Arte dei Suonatori kameralnie Ewa Golińska – skrzypce, altówka Aureliusz Goliński – skrzypce Agnieszka Oszańca – wiolonczela
O wykonawcach:
Arte dei Suonatori 30 lat temu muzycy Arte dei Suonatori inicjowali w Polsce praktykę wykonywania muzyki dawnych epok w sposób historycznie poinformowany szybko ugruntowując swoją pozycję jako jeden z wiodących zespołów na europejskiej scenie muzycznej. Po latach wspólnych i indywidualnych doświadczeń poszukiwania artystyczne Arte dei Suonatori koncentrują się na nieustannym zgłębianiu sedna języka muzycznego kompozytorów minionych epok, co w połączeniu z historycznym instrumentarium doprowadziło do stworzenia stylu jednocześnie historycznego, nowoczesnego, jak i na wskroś indywidualnego. Taki sposób rozumienia muzyki przyczynia się do budowania współpracy z wykonawcami, którzy myślą podobnie o kreowaniu muzycznej narracji. Partnerstwo z Katarzyną Drogosz, zaowocowało wyłonieniem z orkiestry formacji kameralnych. Ich repertuar obejmuje wielkie dzieła epoki klasycznej i romantycznej, przywracając także świetność zapomnianym utworom kameralnym kompozytorów polskich.
Arte dei Suonatori zarejestrowało i wydało nakładem renomowanych firm fonograficznych (m.in. BIS Records, Alpha, Channel Classics, Pentatone) 18 albumów płytowych, wyróżnionych przez międzynarodową krytykę muzyczną takimi nagrodami, jak Gramophone Award („Recording of the Year: Concerto” za Koncerty skrzypcowe „La Stravaganza” Vivaldiego, 2003), Diapason d’Or (Koncerty klawesynowe Johanna Gottfrieda Müthela), Diapason 5 i Choc du Monde de la Musique (wielokrotnie), Luister 10, 10 de Répertoire, Classics Today, Classic CD, CD des Monats magazynu „TOCCATA-Alte Musik aktuell” (wielokrotnie), Monthly Choice oraz Editor’s Choice „BBC Music Magazine” (wielokrotnie), nagrody „Classic FM Magazine”, Prelude Classical Music Awards 2009 (The Best Orchestral CD za 12 Concerti grossi op. 6 Händla), Télérama ffff.
Zespół prowadzi intensywną działalność koncertową, występując regularnie w kraju, Europie, Azji oraz Stanach Zjednoczonych. Utrwalił ponadto liczne nagrania dla wielu rozgłośni radiowych, m.in. dla BBC, Danmarks Radio (DR), SWR, Programu 2 Polskiego Radia oraz dokonał rejestracji telewizyjnych dla francuskiej stacji Mezzo, a także TVP3, TVP Kultura, TVP1.
Katarzyna Drogosz
fortepian
Artystka specjalizuje się w grze na instrumentach historycznych, interesuje się także historią i budową fortepianu. Jest finalistką konkursu Musica Antiqua 2007 w Brugii. Oprócz repertuaru solowego Katarzyna Drogosz wykonuje również muzykę kameralną i orkiestrową. Współtworzy zespoły kameralne: Trio Laflamme (z Annie Laflamme – flet, Jarosławem Thielem – wiolonczela) oraz Trio Compass (z Jakubem Drygasem – klarnet, Maciejem Snarskim – fagot). Jako solistka występowała z Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, Capellą Cracoviensis i Wrocławską Orkiestrą Barokową.
Nagrania płytowe artystki zawierają muzykę kameralną Ludwiga van Beethovena, Fryderyka Chopina, Carla Czernego, Carla Marii von Webera i Friedricha Kuhlaua; zostały wydane przez CD Accord/NFM, NIFC i Coviello Classics. W 2019 roku ukazał się jej solowy album z utworami fortepianowymi Franza Xavera Wolfganga Mozarta (CD Accord).
Katarzyna Drogosz studiowała pod kierunkiem Aleksandry Kowalik i Teresy Manasterskiej w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (fortepian), Stanleya Hooglanda w Conservatorium van Amsterdam (fortepian historyczny) oraz Roberta Hilla w Hochschule für Musik Freiburg (klawesyn). Znaczący wpływ na jej rozwój artystyczny miały kursy mistrzowskie prowadzone przez Karla-Heinza Kämmerlinga, Andreasa Staiera i Władysława Kłosiewicza. Artystka uzyskała stopień doktora, obecnie wykłada w akademiach muzycznych w Katowicach i Krakowie.
Bilety dostępne w kasie CKiS w Kaliszu, w Pałacu Książąt Radziwiłów w Antoninie oraz w sprzedaży internetowej na stronie www.ckis.kalisz.pl
Festiwal Muzyka Dawna – Persona Grata dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.