• Pokój 43

2. Festiwal Polskiego Radia Chopin

15.10.2019

2. Festiwal Polskiego Radia Chopin
W dniach 15-20 października 2019 roku w Pałacu Myśliwskim Książąt Radziwiłłów w Antoninie, odbędzie się 2. Festiwal Polskiego Radia Chopin, zorganizowany przy współpracy Centrum Kultury i Sztuki w Kaliszu. Hasło wywoławcze tegorocznego wydarzenia brzmi: „Romantyczna fantazja i improwizacja”. Przez sześć kolejnych wieczorów, o godzinie 19.00, w pięknym, zaprojektowanym przez Karla Friedricha Schinkla pałacu, w którym dwukrotnie gościł, koncertował i komponował Fryderyk Chopin, wybitni muzycy wykonają programy tematycznie wkomponowane w naczelny temat Festiwalu.

Wt. 15.10. godz.: 18:30
Śr. 16.10. godz.: 18:30
Cz. 17.10. godz.: 18:30
Pt. 18.10. godz.: 18:30
So. 19.10. godz.: 18:30
Nd. 20.10. godz.: 19:00
Potrwa do: Nd. 20.10.
Bilety: wstęp wolny zł

 
W tym roku, w ramach Festiwalu, odbędą się dwa koncerty z improwizacjami (Kuby Stankiewicza z zespołem oraz duetu Aleksander Dębicz – Marcin Zdunik) oraz cztery recitale fortepianowe w wykonaniu Piotra Sałajczyka, Macieja Grzybowskiego, Julii Kociuban i na samo zakończenie – sensacja! – jednego z największych wirtuozów naszych czasów Evgenija Bozhanova. Koncert inauguracyjny uświetni prawykonanie napisanej na specjalne zamówienie Polskiego Radia Chopin kompozycji na fortepian solo Sturm und Frieden Aleksandra Nowaka, tegorocznego laureata Paszportu Polityki. Pierwszych pięć recitali zostanie dodatkowo poprzedzonych 25-minutowymi wykładami poświęconymi idei fantazji i improwizacji w muzyce i literaturze. Wykładowcami będą wybitni profesorowie: Irena Poniatowska, Iwona Puchalska, Ryszard Daniel Golianek, Jakub Stankiewicz i Wiesław Ratajczak.
Kto nie będzie mógł osobiście dotrzeć do Antonina (na wszystkie koncerty wstęp wolny!) może słuchać wykładów i koncertów w Internecie lub za pośrednictwem odbiorników DAB+: wykłady startują o godzinie 18.30, a koncerty o 19.00.
Wszystkie transmisje poprowadzi laureat Złotego Mikrofonu redaktor Marcin Majchrowski.
Serdecznie zapraszamy!!!

PROGRAM FESTIWALU:
WSTĘP WOLNY
KONCERTY
15.10, WTOREK, godz. 19:00
PIOTR SAŁAJCZYK – fortepianW programie Zarębski, Szymanowski, Aleksanedr Nowak(prawykonanie specjalnie zamówionego utworu)
16.10. ŚRODA, godz. 19:00JAKUB STANKIEWICZ – z zespołemW programie: materiał z nowej płyty
17.10, CZWARTEK, godz. 19:00MARCIN ZDUNIK – wiolonczelaALEKSANDER DĘBICZ – fortepianIMPROmptu /REnaissanceW programie: improwizacje na temat z muzyki Chopina oraz m.in. Palestriny, Gesualda i Wacława z Szamotuł
18.10, PIĄTEK, godz. 19:00MACIEJ GRZYBOWSKI – fortepianW programie: C.P.E Bach, Beethoven, Brahms, Debussy, Schönberg, Webern, Mykietyn
19.10 – SOBOTA, godz. 19:00JULIA KOCIUBAN – fortepianW programie: Mozart, Beethoven, Chopin, Schumann
20.10, NIEDZIELA, godz. 19:00EVGENI BOZHANOV – fortepianW programie, Schubert, Schumann, Chopin
WYKŁADY:15.20-19.10, godz. 18:30

 
ALEKSANDER NOWAK (ur. 1979), absolwent klasy gitary Państwowej Szkoły Muzycznej I i II stopnia w rodzinnych Gliwicach oraz klasy kompozycji A. Lasonia w Akademii Muzycznej w Katowicach. W l. 2006-2008 kontynuował studia pod kierunkiem S. Rouse’a na Uniwersytecie w Louisville. Od 2008 jest zatrudniony w macierzystej uczelni w Katowicach, gdzie w 2016 uzyskał stopień doktora habilitowanego. Komponuje muzykę instrumentalną i wokalno-instrumentalną dla wielu solistów, zespołów i instytucji. Jego utwory wykonywali m.in. E. Knapik, U. Kryger, Ł. Kuropaczewski, Warszawska Grupa CELLONET, The London Sinfonietta, Chamber Philharmony Pardubice, Kwartludium, Kwartet Śląski, Orkiestra Kameralna AUKSO, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, NOSPR w Katowicach. Twórca 4 wystawionych oper:  Sudden Rain  (Teatr Wielki – Opera Narodowa, 2009), Spoon River („Warszawska Jesień”, 2013), Space Opera (Teatr Wielki w Poznaniu, 2015) i Siostra bogów(Festiwal „Sacrum Profanum” 2018, dzieło napisane z inspiracji Olgi Tokarczuk). Jest m.in. laureatem Nagrody „Gwarancje Kultury” (2010), Moritz von Bomhard Fellowship, University of Louisville Dean’s Citation, nominacji do Nagrody Mediów Publicznych OPUS (2008) i „Paszportu Polityki” (2019).

EVGENI BOZHANOV (ur. 1984), bułgarski pianista coraz częściej uznawany na świecie za jednego z najważniejszych żyjących wirtuozów. Absolwent Folkwang Hochschule w Essen (klasa B. Blocha) oraz Robert Schumann Hochschule Düsseldorfie (klasa G.F. Schencka). Jest laureatem m.in. Konkursu Światosława Richtera w Moskwie, Królowej Elżbiety w Brukseli i Van Cliburna w Fort Worth. Jego międzynarodowa kariera nabrała rozpędu po udziale w Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Warszawie (2010), który wywołał kontrowersje w polskiej prasie. Występował jako solista z towarzyszeniem Philharmonia Orchestra, Royal Liverpool Philharmonic, Orkiestry Kameralnej Radia Bawarskiego, Accademia di Santa Cecilia, NOSPR, RAI, Filharmonica Arturo Toscanini, TonkünstlerOrchester, Ensemble Wien. Uczestniczył w festiwalach w Lille, Biarritz, Gandawie, Bergamo, La Roque d’Antheron; występował m.in. na estradach Musikverein w Wiedniu, Filharmonii Berlińskiej, mediolańskiej Serate Musicali, Fundacji Gulbenkiana w Lizbonie. W 2018 niemieckie wydawnictwo Hänssler wydało jego nagranie koncertów fortepianowych Szostakowicza i Mozarta z towarzyszeniem Orkiestry Kameralnej Bawarskiego Radia pod batutą R. Szulca. We wrześniu 2019 ukazał się najnowszy album pianisty pt. Morgen z utworami Straussa, Regera, Brahmsa i Schuberta.

 PIOTR SAŁAJCZYK, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach (klasa J. Stompla) oraz studiów uzupełniających w Universität Mozarteum w Salzburgu (klasa P. Gililova). Obecnie artysta jest adiunktem w macierzystej uczelni oraz pianistą Sommerakademie Salzburg. W 2017 został nominowany do „Paszportów Polityki”, a w 2018 otrzymał „Fryderyka” oraz „Nagrodę Orfeusza” za wybitne kreacje wykonawcze muzyki polskiej. Artysta ma na swoim koncie liczne prawykonania, współpracuje m.in. z Apollon Musagete Quartett, Kwartetem Śląskim, Filharmonią Narodową, NOSPR, Orkiestrą Polskiego Radia w Warszawie, AUKSO. Brał udział w takich festiwalach, jak „Warszawska Jesień”, Beijing Modern Music Festival, Sacrum Profanum, Budapesztańska Wiosna, Sommets Musicaux de Gstaad, Musique et Neige, Festiwal Prawykonań NOSPR. Pianista ma na swoim koncie nagradzane w kraju i za granicą nagrania płytowe dla wytwórni DUX, CD Accord, Naxos, Hänssler. Szczególną pozycję w jego dyskografii zajmuje wydany przez DUX czteropłytowy album, na którym artysta zarejestrował wszystkie utwory fortepianowe Juliusza Zarębskiego w kolejności opusowej (2017).

 JULIA KOCIUBAN (ur. w Krakowie), absolwentka Uniwersytetu Muzycznego F. Chopina w Warszawie oraz Universität Mozarteum w Salzburgu (klasa P. Palecznego i P. Gililova). Prócz działalności artystycznej prowadzi działalność pedagogiczną wykładając na Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi oraz realizuje kursy mistrzowskie w całej Europie. Jest pomysłodawczynią i dyrektorem Bacewicz International Summer Music Academy w Łodzi. Jej płyta Schumann, Chopin, Bacewicz została uznana za jeden z najciekawszych polskich pianistycznych debiutów fonograficznych ostatnich lat. Artystka, prowadząc działalność koncertową, występowała m.in. w Herkulessaal w Monachium, Konzerthaus w Wiedniu i Konzerthaus w Berlinie. Jest zapraszana na prestiżowe festiwale muzyczne, w tym Festiwal w La Roque d’Antheron, Wielkanocny Festiwal L. van Beethovena w Warszawie, Międzynarodowy Festiwal Chopinowski w Dusznikach Zdroju, Kissinger Sommer w Bad Kissingen. Współpracowała z wieloma dyrygentami w Polsce i za granicą, m.in. z J. Maksymiukiem, A. Witem, Ł. Borowiczem, H. Grafem, A. Shokhakimovem. Dokonała szeregu nagrań radiowych, telewizyjnych oraz płytowych m.in. dla wytwórni DUX, Gramola oraz Sony Classical.

MARCIN ZDUNIK, jeden z najwybitniejszych współczesnych wiolonczelistów, wykładowca klasy wiolonczeli w Akademii Muzycznej w Gdańsku. Wykonuje muzykę od renesansu po dzieła najnowsze, improwizuje, aranżuje i komponuje. Zapraszany jest do udziału w prestiżowych festiwalach muzycznych – BBC Proms w Londynie, Progetto Martha Argerich w Lugano oraz „Chopin i Jego Europa”. Jako solista wystąpił m.in. Carnegie Hall, Cadogan Hall i Rudolfinum; partnerowały mu takie zespoły, jak Orkiestra Filharmonii Narodowej w Warszawie, City of London Sinfonia, Sinfonia Varsovia, a także wybitni dyrygenci: A. Boreyko, A. Wit i A. Mustonen. W ramach festiwalu Chamber Music Connects the World koncertował wspólnie z G. Kremerem i Y. Bashmetem. W 2007 został laureatem I nagrody, Grand Prix oraz dziewięciu innych nagród w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie. W 2008 reprezentował Polskie Radio w Bratysławie na Międzynarodowym Forum Młodych Wykonawców organizowanym przez Europejską Unię Radiową (EBU) zwyciężając i zdobywając tytuł New Talent 2008.

ALEKSANDER DĘBICZ, absolwent Uniwersytetu Muzycznego im. F. Chopina w Warszawie (klasa fortepianu E. Tarnawskiej). Jest m.in. laureatem XV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. J.S. Bacha w Gorzowie i Frankfurcie nad Odrą (2000), X Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego dla Dzieci i Młodzieży w Szafarni (2002), X Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w Bremie w Niemczech (2005), Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Bukareszcie (2006), IBLA Grand Prize na Sycylii (2006), Międzynarodowego Konkursu Fortepianowego w Kitzingen w Niemczech (2003), VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I.J. Paderewskiego w Bydgoszczy (2010), Transatlantyk Instant Composition Contest  (2013).
Jego muzyczne poszukiwania obejmują nie tylko działalność solową, lecz także kameralistykę. Artysta współtworzy duety m.in. wiolonczelistą M. Zdunikiem, saksofonistą W. Psiukiem oraz śpiewaczką E. Leszczyńską. Koncertuje zarówno w Polsce, jak i za granicą. Zajmuje się także komponowaniem.

 MACIEJ GRZYBOWSKI (urodzony w Warszawie), pianista i kameralista. Czterokrotnie nominowany do Paszportów „Polityki”. Nagrał dwie płyty nominowane do nagrody „Fryderyk”:  Dialog (m.in. Bach, Szymański, Mykietyn; Universal) oraz Paweł Szymański – Works for Piano (EMI Classics). W l. 1992-2005 był członkiem zespołu NONSTROM.  Jako solista występował na międzynarodowych festiwalach obok takich sław, jak M. Argerich, G. Sokołow, I. Pogorelich, P. Anderszewski, Arditti Quartet, London Sinfonietta. W 2005 debiutował recitalem w Nowym Jorku oraz koncertował w bolońskiej Sali Mozarta. Rok później wziął udział w Festiwalu Muzyki Pawła Szymańskiego odbywającym się w Studiu im. W. Lutosławskiego w Warszawie i zarejestrowanym przez PWA (NInA). W 2007 na Festiwalu „Sacrum Profanum” w czasie jednego wieczoru wykonał komplet Sonat fortepianowych Ch. Ivesa. W 2008 zagrał II Koncert fortepianowy A. Czajkowskiego podczas Festiwalu „Chopin i jego Europa”. W l. 2012-2014 odbył trzy tournées po USA i Kanadzie. W 2015 koncertował w Australii, Nowej Zelandii i Korei Południowej. Swoje utwory dedykowali mu P. Szymański i P. Mykietyn.

JAKUB STANKIEWICZ, wybitny pianista jazzowy. W 2. połowie lat 80. grał z zespołem J. Ptaszyna Wróblewskiego, potem z zespołami Z. Namysłowskiego. Studiował w Berklee College of Music w Bostonie (1987-1990), gdzie został wyróżniony Nagrodą Oscara Petersona. Był półfinalistą Międzynarodowego Konkursu Pianistów Jazzowych im. Th. Monka w Waszyngtonie. W USA współpracował z orkiestrą legendarnego klarnecisty i bandleadera A. Shawa. W kraju założył kwartet z H. Miśkiewiczem, A. Cegielskim oraz C. Konradem i nagrał w 1993 roku płytę Northern Song (Płyta Roku wg czytelników „Jazz Forum”). Grał także ze S. Hamiltonem, A. Farmerem, Sh. Jordan, J. Muniakiem, T. Szukalskiego i A.M. Jopek. Wydał wiele płyt, m.in. Ulice wielkich miastChopin SongbookSpaces (m.in. nominacja do „Fryderyka”, 2013). W 2014 w studio w Los Angeles, wraz z P. Erskine’m i D. Oleszkiewiczem, nagrał płytę z utworami V. Younga, a w 2015 odbyła się w USA seria koncertów promujących ten album. W ostatnich latach artysta zajmuje się także działalnością pedagogiczną: w 2016 otrzymał tytuł doktora habilitowanego w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie artystycznej – instrumentalistyka; jest także wysoko cenionym specjalistą od muzycznych programów komputerowych.

MACIEJ SIKAŁA (ur. 1961), muzyk jazzowy, saksofonista, kompozytor, wykładowca klasy saksofonu na kierunku jazzowym w Akademiach Muzycznych w Gdańsku i Bydgoszczy. Współpracuje z czołówką polskiej sceny jazzowej m.in. z J. Ptaszynem Wróblewskim, H. Miśkiewiczem, L. Możdżerem, P. Wojtasikiem, J. Śmietaną, L. Kułakowskim, W. Karolakiem oraz muzykami z zagranicy, m.in.: D. Liebmanem, J. Betschem, E. Hendersonem. Nagrał około 50 płyt, w tym cztery autorskie, z których dwie były nominowane do nagrody „Fryderyki”. Od kilku lat prowadzi warsztaty jazzowe w Pułtusku i Nysie. W ankiecie Jazz Forum ,,Jazz Top” zajmował pierwsze miejsce w kategorii saksofonu tenorowego w latach: 1995-2005, 2010 i 2012.

WOJCIECH PULCYN, kontrabasista jazzowy. W 1995 z zespołem Joint Venture zdobył I nagrodę, wyróżnienie indywidualne oraz wyróżnienie za kompozycję w Międzynarodowym Konkursie Zespołów Jazzowych Jazz Juniors w Krakowie. Z tym samym zespołem w 1997 roku zdobył I nagrodę na Konkursie Standardów Jazzowych w Siedlcach oraz wyróżnienie w konkursie Zespołów Jazzowych w Hoeilaart (Belgia). W 1998 z Triem M. Maseckiego zdobył I nagrodę w Konkursie Standardów Jazzowych w Siedlcach oraz wyróżnienie w Konkursie Zespołów Jazzowych Sarteano (Włochy). Artysta komponuje muzykę do spektakli. Obecnie współpracuje m.in. z K. Jonkiszem „Energy”, Rafał Sarnecki Quartet, Piotr ‘Bocian’ Cieślikowski Trio, M. Lubomskim, W. Grozdew i Kuba Stankiewicz Trio, O. Boczar, G. Auguścik, B. Hołownią, K. Mahogany’m i J. Wistem.

SEBASTIAN FRANKIEWICZ, absolwent Wydziału Jazzu Katowickiej Akademii Muzycznej. Laureat konkursów Jazz Nad Odrą we Wrocławiu, Festiwalu Standardów Jazzowych w Siedlcach, Złotego Krokusa w Jeleniej Górze i Bielskiej Zadymki Jazzowej. Od 2002 r. współpracuje z M. Urbaniakiem. W latach ubiegłych członek zespołów J. Muniaka, L. Szafran, Z. Namysłowskiego, A. Dutkiewicza, M. Lubomskiego, M. Urbaniak, Z. Wegehaupta oraz grupy Bisquit promowanej przez wytwórnię Kayax. Koncertuje również z G. Karnasem, A. Zaryan, G.  Auguścik, U.  Dudziak i J. Skowronem. W styczniu 2019 odbył się koncert inaugurujący powstanie autorskiego zespołu z saksofonistą R. Nowickim i kontrabasistą A. Święsem, w programie którego znajdują się kompozycje własne członków grupy.

WYKŁADOWCY:
PROF. RYSZARD DANIEL GOLIANEK – muzykolog, profesor nauk humanistycznych, pracownik naukowy Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu i Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Najważniejszym zakresem jego zainteresowań badawczych jest historia i estetyka muzyki, głównie XIX wieku, szczególnie problematyka ekspresji, stylu i znaczenia muzyki romantyzmu, stąd też znaczny zakres prac dotyczy muzyki programowej i wokalno-instrumentalnej, głównie opery. Podejmuje także badania źródłowe (życie i twórczość Juliusza Zarębskiego, opery Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego). Napisał pięć monografii naukowych: Dramaturgia kwartetów smyczkowych Dymitra Szostakowicza (1995), Muzyka programowa XIX wieku. Idea i interpretacja (1998), Juliusz Zarębski: Człowiek – muzyka – kultura (2004), Opery Józefa Michała Ksawerego Poniatowskiego (2012), Polska w muzycznej Europie. Tematyka polska w dziełach kompozytorów zagranicznych XIX wieku(2019). Opublikował też dwie książki popularnonaukowe: Zrozumieć operę (2009) i Przewodnik po muzyce Mahlera (2012).

PROF. IRENA PONIATOWSKA – w l. 1965-2003 była związana z Instytutem Muzykologii UW, a w l.  1975-1991 z Towarzystwem im. F. Chopina; od 2001 przewodniczy Radzie Programowej NIFC, a od 2006 – Radzie Festiwali Chopinowskich w Dusznikach. Prowadziła Kongresy MAEO w Filharmonii Pomorskiej 1988-2006, Kongresy Chopinowskie w Warszawie 1999, 2010. Jest honorowym członkiem Accademia Filarmonica di Bolonia (zał. 1666), honorowym członkiem Związku Kompozytorów Polskich i miasta Duszniki, odznaczona Złotym Medalem „Gloria Artis” (2013). Koncentruje się na badaniach nad historią muzyki od baroku do  początku XX wieku, zwłaszcza muzyki fortepianowej, skrzypcowej oraz recepcji muzyki. Jest autorką ok. 400 prac, w tym  książek, ostatnie to:  W kręgu recepcji i rezonansu muzyki. Szkice chopinowskie, 2008; album  Chopin 1810-2010, Człowiek i jego muzyka (wyd. polsko-angielskie 2009, polsko-francuskie 2010); w serii „Historia muzyki w Polsce” Romantyzm 2A 1850-1900. Twórczość muzyczna, 2010, wersja ang. 2011; Wdzięk afektu. Teksty o tempie rubato, 2017; Polska wiolinistyka / Violin in Poland. Violin Antonio Stradivari 1685 „Polonia”, 2018; 7 tomów edycji faksymilowych autografów Chopina; redaktor 5 tomików Chopin w kręgu przyjaciół (1995-1999), dwóch tomów antologii Krytyka muzyczna o Chopinie (wydania polskie i obcojęzyczne 2011-2017); Wystawa Powszechna w Paryżu 1900. Autografy polskich kompozytorów, 2016 (w 3 językach).

PROF. IWONA PUCHALSKA – pracownik w Katedrze Komparatystyki Literackiej Wydziału Polonistyki UJ. Studiowała filologię polską na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz literaturę porównawczą i socjologię na Uniwersytecie Stendhala w Grenoble, gdzie następnie przez kilka lat pełniła funkcję lektora języka polskiego. Zajmuje się związkami muzyki i literatury, operą i teatrem muzycznym, problemami adaptacji, zjawiskiem improwizacji oraz uwarunkowaniami recepcji utworów muzycznych i literackich.
Autorka m.in. książek: Sztuka adaptacji. Literatura romantyczna w operze dziewiętnastowiecznej (Universitas, Kraków 2004), Improwizacja poetycka w kulturze polskiej XIX wieku na tle europejskim (Wydawnictwo UJ, Kraków 2013), Muzyka w okolicznościach lirycznych. Zapisy słuchania w poezji polskiej XX i XXI wieku (Księgarnia Akademicka, Kraków 2017), Przy Mickiewiczu (Wydawnictwo UJ, Kraków 2019) oraz Poeta w operze (Księgarnia Akademicka, Kraków 2019).

PROF. WIESŁAW RATAJCZAK – pracownik naukowy Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, badacz kultury polskiej drugiej połowy XIX wieku. Kierownik specjalizacji „Animacja kultury” na studiach licencjackich filologii polskiej. Wykłada także teorię i historię kultury na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu.Autor książek: Teodor Tomasz Jeż (Zygmunt Miłkowski) i wiek XIX (2006), Słownik motywów literackich (2006), Literatura polska XIX wieku (2008), Conrad i koniec epoki żaglowców(2010), „Stąd konserwatyzm jest pozytywizmem”, Myśl społeczno-polityczna młodych konserwatystów warszawskich i ich adherentów 1876-1918. Antologia publicystyki (wspólnie z Maciejem Glogerem, 2018), Spór o Conrada 1945-1948 (2018). Współredaktor wielu tomów zbiorowych, autor artykułów poświęconych m.in. prozie i poezji doby pozytywizmu i Młodej Polski, związkom historii i egzystencji, dziewiętnastowiecznym ideom i ich obecności w następnych stuleciach. Członek redakcji czasopisma „Poznańskie Studia Polonistyczne. Seria Literacka”. Prywatnie miłośnik festiwali muzycznych i wędrówek z literackimi kontekstami.